Chodzeń Piaseczno - 10 lat obecności na rynku | Toyota Yaris Hybrid
9 czerwca 2022

10 lat na rynku Toyoty Yaris Hybrid

Pierwsze w Europie hybrydowe auto miejskie z 17,5-krotnym wzrostem sprzedaży

W czerwcu 2012 roku – równo 10 lat temu – na rynku zadebiutowała Toyota Yaris Hybrid. Z czasem układ hybrydowy z niszowej ciekawostki stał się dominującym rodzajem napędu w gamie Yarisa. Hybrydowy miejski model zaczął też napędzać popularność zelektryfikowanych samochodów w Europie.

Hybrydy Toyoty w ciągu ostatnich 10 lat weszły do głównego nurtu motoryzacji. Tylko w Polsce ich sprzedaż wzrosła niemal 100-krotnie. Dziś dla wszystkich kluczowych modeli Toyoty układ hybrydowy jest głównym lub jedynym dostępnym rodzajem napędu. Tak dużego sukcesu zelektryfikowanych aut w Polsce i Europie nie udałoby się osiągnąć bez Yarisa Hybrid – najtańszej hybrydy w gamie marki.

Rosnąca popularność na rynku

Toyota Yarisa Hybrid debiutowała na rynku w czerwcu 2012 roku. Był to pierwszy samochód segmentu B na świecie z pełnym napędem hybrydowym. Na polskim rynku dołączył do Priusa i Aurisa Hybrid.

W 2012 roku w Polsce sprzedano 289 egz. tego modelu, znacznie powyżej planowanych przez Toyotę 200 aut. W czerwcu 2012 roku wersje hybrydowe odpowiadały za 21% egzemplarzy Yarisa, które kupili klienci Toyoty.

10 lat później – w 2021 roku – na ulice wyjechało 5076 Yarisów Hybrid, czyli 17,5 razy więcej niż w pierwszym roku obecności na rynku. Napęd hybrydowy odpowiadał za 37% wszystkich Yarisów, które trafiły w tym czasie do klientów.

1. generacja Yarisa Hybrid

Debiutujący w 2012 roku Yaris Hybrid został stworzony na bazie 3. generacji modelu, od której różnił się kilkoma detalami, w tym wyglądem przedniego pasa. Napędzał go układ hybrydowy o mocy 100 KM, który się składał z silnika benzynowego o pojemności 1,5 l i mocy 74 KM, a także 61-konnego silnika elektrycznego. Napęd zawierał również generator, bezstopniową przekładnię planetarną i baterię niklowo-wodorkową.

Całość była o 20% mniejsza i lżejsza od napędu montowanego w Aurisie Hybrid. Poszczególne komponenty zostały tak rozmieszczone, że wnętrze i bagażnik były równie pojemne jak w konwencjonalnym modelu z silnikiem benzynowym.

Hybrydowy Yaris przeszedł dwa faceliftingi – w 2014 i 2017 roku.

Mocniejszy i bardziej oszczędny hybrydowy Yaris

W lutym 2020 roku w Japonii debiutowała 4. generacja Toyoty Yaris. Nowy model został zaprojektowany od podstaw na modułowej platformie TNGA-B. W technologii TNGA powstał również napęd hybrydowy, złożony z 3-cylindrowego silnika 1.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 92 KM, silnika elektrycznego 80 KM, generatora, automatycznej przekładni i baterii litowo-jonowej.

Łączna moc układu wzrosła do 116 KM, co wystarcza, by rozpędzić Yarisa od 0 do 100 km w 9,7 s. Jednocześnie udało się o 20% zwiększyć wydajność napędu i uzyskać zużycie paliwa na poziomie od 3,8 l/100 km wg WLTP, zaś emisję CO2 od 87 g/km.

Bezemisyjny przez ponad 70% czasu jazdy w mieście

Napęd hybrydowy zastosowany w Yarisie nowej generacji został tak zaprogramowany, aby jak najczęściej korzystał z silnika elektrycznego. Chodziło o to, by samochód przez większość czasu poruszał się bezemisyjnie, efektywnie odzyskiwał energię z hamowania i zużywał mało paliwa.

Z badań przeprowadzonych przez Politechnikę Poznańską wynika, że hybrydowy Yaris 4. generacji przez 77% czasu w mieście porusza się w trybie elektrycznym, w trasie – przez 66,1%.

Samochód Roku 2021

4. generacja Toyoty Yaris spotkała się z ogromnym uznaniem dziennikarzy i ekspertów. Niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC przyznało jej pierwsze miejsce w rankingu samochodów z najlepszym stosunkiem jakości do ceny. W testach bezpieczeństwa Euro NCAP Yaris zdobył maksymalne 5 gwiazdek.

Najbardziej prestiżową nagrodą okazał się jednak tytuł European Car of the Year 2021. Jury konkursu złożone z uznanych dziennikarzy motoryzacyjnych doceniło zwłaszcza hybrydową wersję miejskiej Toyoty za niskoemisyjność, bardzo dobre właściwości jezdne i przystępną cenę.