Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
23 października 2025

Sukces hybrydowej wersji Toyoty RAV4 w Polsce

Polscy klienci kupujący Toyotę RAV4 najczęściej wybierają wersję z napędem hybrydowym

Toyota RAV4 jest obecna na polskim rynku już blisko trzy dekady. Od momentu debiutu w 1996 roku Polacy nabyli prawie 110 tysięcy egzemplarzy tego modelu, z czego około 60% stanowiły wersje hybrydowe. Wkrótce w salonach pojawi się szósta generacja tego popularnego SUV-a z najnowocześniejszymi napędami hybrydowymi.

 

RAV4 od wielu lat należy do najchętniej wybieranych modeli Toyoty w Polsce i stanowi punkt odniesienia w niezwykle konkurencyjnym segmencie D-SUV. Od swojego debiutu rynkowego, który miał miejsce niespełna 30 lat temu, na polskie drogi wyjechało już 108 115 egzemplarzy pięciu generacji tego modelu. Polscy kierowcy najczęściej decydują się na niezawodne wersje hybrydowe – sprzedano ich 60 356, co stanowi 55,8% wszystkich RAV4. Samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi znalazły 44 922 nabywców (41,5%), a rosnącą popularnością cieszy się dostępna od 2021 roku odmiana plug-in hybrid, której sprzedaż sięgnęła 2837 sztuk.

Polski rynek w znacznym stopniu przyczynia się do sukcesu hybrydowych wersji RAV4 w całej Europie. W regionie sprzedano już łącznie 635 tysięcy egzemplarzy RAV4 Hybrid, a niemal co dziesiąty z nich trafił do klienta w Polsce. Na skalę globalną Toyota dostarczyła już ponad 2,5 miliona SUV-ów RAV4 z wydajnymi i oszczędnymi napędami hybrydowymi.

Innowacyjność Toyoty RAV4 w DNA modelu

Toyota RAV4 to model, który zapoczątkował segment kompaktowych SUV-ów, a każda jego kolejna generacja wyznaczała nowe standardy w tej klasie, wprowadzając innowacyjne rozwiązania technologiczne. W Polsce pierwsza odsłona RAV4 pojawiła się w 1996 roku jako wszechstronny samochód terenowo-rekreacyjny dostępny w wersjach 3- i 5-drzwiowych, a także jako 3-drzwiowy wariant z miękkim dachem. Charakterystyczne koło zapasowe umieszczone na tylnych drzwiach podkreślało off-roadowy styl auta. Model wyróżniał się samonośnym nadwoziem i niezależnym zawieszeniem tylnej osi, co zapewniało mu znakomite właściwości jezdne zarówno w mieście, jak i poza utwardzonymi drogami.

Druga generacja RAV4 wprowadziła wiele istotnych zmian – samochód zyskał nową platformę, przeprojektowane zawieszenie oraz stały napęd na cztery koła. Poszerzono także ofertę wyposażenia, zwiększono zakres regulacji foteli, a możliwość różnej konfiguracji tylnych siedzeń poprawiła funkcjonalność wnętrza. Produkowana w latach 2000–2006 Toyota RAV4 stała się większa, bardziej komfortowa i lepiej wykonana pod względem jakości materiałów.

Trzecie wcielenie modelu dostępnego na polskim rynku do 2012 roku nabrało wyraźnie rodzinnego charakteru. Samochód został wydłużony o 19 cm, zyskał bardziej elegancką linię nadwozia i – zgodnie z oczekiwaniami klientów – był oferowany wyłącznie w wersji 5-drzwiowej. W tej generacji po raz pierwszy zastosowano nowoczesny napęd AWD sterowany elektronicznie, a także system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC) oraz asystenta ruszania pod górę (HAC).

Hybrydowe SUV-y rewolucjonizują segment

W latach 2013–2018 na rynku obecna była czwarta generacja Toyoty RAV4. To właśnie wtedy model ten przeszedł prawdziwą rewolucję – po raz pierwszy w historii pojawiła się wersja z napędem hybrydowym. Wraz z faceliftingiem w 2015 roku wprowadzono również układ, który umożliwiał przekazywanie mocy na cztery koła. Była to pierwsza w segmencie zelektryfikowana konstrukcja, a zarazem najmocniejsza, najoszczędniejsza i najekologiczniejsza wersja RAV4 czwartej generacji.

Początek 2019 roku w Polsce to debiut piątej generacji tego popularnego SUV-a. Model bardzo szybko stał się bestsellerem dzięki niezawodnym, wydajnym napędom hybrydowym, bogatemu wyposażeniu oraz nowoczesnej, dynamicznej stylistyce. Toyota RAV4 jest oferowana w dwóch wariantach pełnej hybrydy – z napędem na przednią oś lub z inteligentnym systemem napędu na cztery koła AWD-i. Po raz pierwszy w historii modelu pojawiła się także wersja plug-in hybrid będąca najmocniejszym, a zarazem najoszczędniejszym wariantem w gamie obecnie oferowanej RAV4.

Najnowsze napędy hybrydowe w szóstej generacji RAV4

Już wkrótce w polskich salonach zadebiutuje szósta generacja Toyoty RAV4 – SUV-a, który wprowadzi zupełnie nowy poziom zaawansowania technologicznego. Nowy model będzie wyposażony w najnowsze układy hybrydowe oraz szereg innowacyjnych rozwiązań, w tym rewolucyjny system operacyjny Arene. To pierwsza w historii marki platforma tego typu zapewniająca jeszcze szybsze i precyzyjniejsze działanie systemów bezpieczeństwa oraz wsparcia kierowcy w ramach pakietu Toyota T-MATE.

Na polskim rynku RAV4 szóstej generacji będzie oferowana wyłącznie w wersjach zelektryfikowanych. Ulepszona pełna hybryda otrzymała nową jednostkę sterującą mocą, wydajniejsze akumulatory i silniejsze silniki elektryczne. Samochód będzie dostępny zarówno z napędem na przednie koła (183 KM), jak i z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i (191 KM).

W ofercie znajdą się również dwa warianty hybrydy plug-in – z napędem na przód (267 KM) oraz z napędem AWD-i (304 KM). W porównaniu z poprzednią generacją nowa RAV4 Plug-in Hybrid została wyposażona w większy akumulator litowo-jonowy o pojemności 22,7 kWh, który umożliwia pokonanie nawet do 100 km w cyklu mieszanym WLTP. Dodatkowo pojawi się możliwość szybkiego ładowania prądem stałym (DC) z mocą 50 kW, a wbudowana ładowarka pozwoli na ładowanie prądem zmiennym (AC) o mocy 11 kW.