Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
10 lipca 2025

100 projektów zrealizowanych przez Toyota Collaborative Safety Research Center

Większe bezpieczeństwo na drogach

CSRC, czyli Collaborative Safety Research Center, to założony w 2011 roku przez Toyotę ośrodek specjalizujący się w badaniach nad bezpieczeństwem ruchu drogowego. Współpracuje on z najlepszymi amerykańskimi uczelniami. CSRC zakończyło właśnie prace nad swoim setnym projektem.

Globalny lider innowacji – Toyota – co roku przeznacza aż 1,3 bln jenów na badania i projekty realizowane w 22 ośrodkach. Jednym z kluczowych obszarów jest bezpieczeństwo ruchu drogowego. Toyota dąży do całkowitej eliminacji wypadków, a pomaga jej w tym m.in. założony w 2011 roku Collaborative Safety Research Center.

CRSC działa w USA i prowadzi projekty we współpracy z najlepszymi amerykańskimi uniwersytetami, szpitalami oraz innymi instytucjami, w tym m.in.:
Massachusetts Institute of Technology,
Children’s Hospital of Philadelphia,
University of Michigan Transportation Research Institute,
University of Michigan Medical School,
University of California San Diego,
University of Nebraska Medical Center,
University of Iowa.

Warto zaznaczyć, że wyniki badań CSRC są ogólnodostępne. W projektach badawczych zrealizowanych przez ten ośrodek wzięło udział już ponad 400 naukowców z obszarów inżynierii, technologii czy matematyki, którzy potem znaleźli zatrudnienie w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego.

100 projektów badawczych CSRC

Na działalność CSRC Toyota wydała już ponad 115 mln dolarów. W czerwcu ośrodek ogłosił, że zakończył prace nad setnym projektem. Badania przeprowadzono wraz z Massachusetts Institute of Technology (MIT) AgeLab. Polegały one m.in. na analizie zachowań kierowcy w trakcie jazdy autostradą z wykorzystaniem systemów wsparcia lub bez, w tym m.in. rozmów przez telefon, pisania wiadomości, jedzenia i picia czy rozmów z pasażerem.

Danil Prokhorov, dyrektor CSRC, mówiąc setnym zrealizowanym projekcie, podkreślił:

„To kamień milowy dla CSRC oraz potwierdzenie przywiązania do realizacji wizji Toyoty, dotyczącej całkowitej eliminacji wypadków ze skutkiem śmiertelnym w ruchu drogowym. Dzięki wieloletniej współpracy z renomowanymi instytucjami badawczymi udało się nam wnieść istotny wkład w kształtowanie systemów bezpieczeństwa oraz rozwój nowych rozwiązań”.

Josh Domeyer, główny naukowiec CSRC, dodał:

„Od początku naszej działalności poczyniliśmy znaczące postępy w zrozumieniu zachowań kierowców i pieszych w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wnioski z naszych badań przyczyniają się do podniesienia branżowych standardów i przybliżają nas do realizacji celu bezpiecznej mobilności dla wszystkich”.

Kolejne projekty z czołowymi uniwersytetami w USA

CSRC poinformowało też o swoich planach na najbliższych 5 lat. Do współpracy na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego zaprosiła 4 nowe instytucje:

  • Oregon State University,

  • Ohio State University Injury Biomechanics Research Center,

  • University of Waterloo,

  • Auburn University.

W sumie zrealizowanych zostanie 10 nowych projektów, które skoncentrują się na zrozumieniu zachowań kierowców, minimalizowaniu skutków kolizji oraz eliminacji wypadków. Analizowane będą m.in. czynniki wpływające na bezpieczeństwo i zachowanie kierowców, w tym m.in. skuteczność ograniczeń prędkości w zależności od typu wypadków i profilu kierowcy.

CSRC będzie także pracować nad zrozumieniem wpływu systemów jazdy autonomicznej poziomu drugiego oraz systemów monitorowania kierowcy na zachowanie kierowcy.

W obszarze badań znalazła się również ocena skuteczności alertów i ostrzeżeń, które uruchamiają się w sytuacjach krytycznych, oraz wpływ zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy (ADAS) oraz warunków drogowych na styl jazdy kierowcy, w tym zachowania brawurowe.

CSRC planuje zbadać, czy dokładniejsze testy zderzeniowe mogą przełożyć się na lepsze rozumienie zależności między budową kości a pozycją za kierownicą. Jeden z projektów będzie dotyczył m.in. skuteczności leczenia urazów kończyn dolnych w zależności od płci.

W zwiększeniu bezpieczeństwa pieszych ma pomóc dogłębna analiza przedniego pasa samochodów ciężarowych. Dodatkowo, ewaluacji poddane zostaną interfejsy samochodów, w tym ich funkcjonalność i sposób obsługi.