Chodzeń Piaseczno - Dalszy rozwój nisko- i bezemisyjnego transportu | TOYOTA
13 września 2022

Kontynuacja inwestycji Toyoty w rozwój nisko- i bezemisyjnego transportu

Toyota jako największy producent samochodów na świecie dąży do neutralności klimatycznej opartej na wszystkich rodzajach zelektryfikowanych napędów. W Europie, Japonii i Chinach, gdzie gama modelowa marki opiera się na hybrydach najnowszych generacji, sukcesywnie są wprowadzane bezemisyjne bateryjne samochody elektryczne (BEV) i pojazdy elektryczne na wodór (FCEV)     o ujemnej emisji.   Z kolei obok pełnej gamy zelektryfikowanych modeli w Stanach Zjednoczonych czy Australii duże SUV-y z silnikami benzynowymi są stopniowo zastępowane terenowymi układami hybrydowymi z silnikami V6. Do 2030 roku Toyota zamierza sprzedawać 3,5 miliona bezemisyjnych samochodów elektrycznych rocznie. Wiążą się z tym inwestycje w wysokości 60 miliardów euro, z czego        15 miliardów zostanie przeznaczone na produkcję baterii i opracowanie akumulatorów nowych generacji.

W 2015 roku Toyota ogłosiła ambitny cel osiągnięcia do 2050 roku całkowitej neutralności klimatycznej. Konsekwentna realizacja tych założeń przejawia się w ogromnym zaangażowaniu marki w ograniczanie emisji dwutlenku węgla. Wpływ na to ma wzrost inwestycji w rozwój technologii i możliwości produkcyjne, zwiększanie wydajności, a także 25-letnie doświadczenie w popularyzacji nisko- i bezemisyjnych pojazdów.

W praktyce sprzedaż do 2022 roku na całym świecie ponad 20 milionów zelektryfikowanych samochodów pozwoliła uniknąć emisji ponad 160 milionów ton CO2 oraz zaoszczędzić 65 milionów kilolitrów paliwa. Obecnie Toyota oferuje globalnie już 63 modele z nisko- i bezemisyjnymi napędami w czterech wariantach – elektrycznym na baterie, elektrycznym na wodór, hybrydowym oraz hybrydowym typu plug-in.

Ponad 20 milionów zelektryfikowanych pojazdów Toyoty, po które sięgnęli klienci od 1997 roku, to w zdecydowanej większości auta hybrydowe. Każda kolejna generacja napędu hybrydowego wyróżnia się coraz większą wydajnością i coraz mniejszym zużyciem paliwa. Najnowszej generacji hybrydy przez ponad 70% czasu jazdy po mieście mogą się już poruszać wyłącznie na silniku elektrycznym. Dla wielu klientów na świecie hybryda stanowi najbardziej przystępny sposób poruszania się zelektryfikowanym, niskoemisyjnym samochodem.

Sukces hybryd był kołem zamachowym rozwoju innych typów zelektryfikowanych napędów Toyoty. Komponenty przez lata dopracowane podczas użytkowania hybryd przez miliony kierowców znalazły swoje zastosowanie w hybrydach plug-in, autach elektrycznych na wodór             oraz na baterie. Konsekwentne udoskonalanie tych technologii przekładała się na stopniowe zwiększanie ich wydajności i przystępności. Podczas prac badawczo-rozwojowych wykorzystywane są coraz lepsze surowce do ogniw paliwowych i najnowsze technologie przy budowie baterii.

Samochody elektryczne

Prezydent Toyota Motor Corporation Akio Toyoda w grudniu 2021 roku ogłosił kontynuację strategii rozwoju gamy samochodów elektrycznych. Według jego zapowiedzi do końca dekady należy spodziewać się rocznej sprzedaży bateryjnych aut elektrycznych Toyoty w wysokości               3,5 miliona egzemplarzy.

W związku z tym niezbędna jest inwestycja 8 bilionów jenów (60 miliardów euro) w badania i rozwój oraz w zwiększenie możliwości produkcyjnych. Jedna czwarta tej kwoty ma zwiększyć możliwości produkcji baterii do poziomu 280 GWh rocznie. Prace już się rozpoczęły,           a od 2024 do 2026 roku w Japonii i Stanach Zjednoczonych Toyota planuje rozbudować zakłady produkujące baterie z roczną produkcją 40 GWh.

Napęd na wodór

Wraz z wprowadzeniem do sprzedaży sedana Mirai w 2014 roku Toyota rozpoczęła intensywne starania w rozwój rynku pojazdów z elektrycznym napędem wodorowym. W tej chwili Toyota oferuje już drugą generację tego modelu, a współpraca z partnerami korzystającymi z wodorowych technologii marki zaowocowała także produkcją wodorowych autobusów, samochodów dostawczych i dużych ciężarówek, generatorów dla jachtów i statków, generatorów stacjonarnych oraz zestandaryzowaniem modułów ogniw paliwowych do wielu zastosowań w transporcie, przemyśle i energetyce.

Co więcej, w 2021 roku Toyota rozpoczęła prace nad wodorowym silnikiem spalinowym dostosowanym do wymagających warunków sportów motorowych. Ruch ten ma przyspieszyć popularyzację wodoru jako ekologicznego, bezemisyjnego paliwa. Duże zaawansowanie projektu pozwoliło Toyocie wraz z japońskimi partnerami wprowadzić na rynek ciężarówkę z silnikiem wodorowym.

Rozwój technologii wodorowych to także inwestycje w nowe rozwiązania, dzięki którym wodór będzie bezemisyjny w całym łańcuchu dostaw – od produkcji, przez transport po tankowanie.

 

Łańcuch dostaw neutralny węglowo

Według planów Toyoty z 2021 roku wszystkie jej fabryki staną się do 2035 roku neutralne klimatycznie. Aby osiągnąć ten cel niezbędne jest przede wszystkim przejście na odnawialne źródła energii i technologie wodorowe. Ważna będzie także stopniowa poprawa wydajności produkcji dzięki technologiom TNGA, wydajnym energetycznie maszynom czy wykorzystywaniu materiałów, które przyczyniają się do redukcji emisji dwutlenku węgla.

Już teraz wszystkie fabryki w Europie i Ameryce Południowej są przestawiane na energię z OZE, a od 2018 roku fabryka Toyota Motor Manufacturing Poland jest w stu procentach zasilana energią odnawialną. Natomiast przeniesienie transportu nowo wyprodukowanych samochodów między Francją i Wielką Brytanią na kolej pozwoliło ograniczyć emisję CO2 europejskiej sieci logistycznej Toyoty o 10%. Obecnie już dwie trzecie dostawców Toyoty na świecie może pochwalić się znaczną poprawą proporcji emisji dwutlenku węgla do wartości sprzedaży w porównaniu choćby do poprzedniego roku.

Główny cel Toyoty: neutralność klimatyczna do 2050 roku

Począwszy od Porozumień Paryskich w 2015 roku Toyota zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku. Realizacja planów redukcji emisji CO2 odbywa się we wszystkich krajach, w których firma prowadzi swoje działania, a główną przyczyną ich powodzenia jest szeroka oferta nisko- i bezemisyjnych samochodów skierowana do różnych grup klientów. Aby jak najbardziej ograniczyć wpływ na zmiany klimatyczne i skutecznie promować zelektryfikowane pojazdy, Toyota w każdym regionie uwzględnia rządowe strategie klimatyczne i obowiązujące przepisy, potrzeby społeczne, dostępne technologie i poziom rozwoju infrastruktury.