Chodzeń Piaseczno - Wodorowy magazyn energii z ogniwami paliwowymi | Toyota
26-08-2022

Wodorowy magazyn energii z ogniwami paliwowymi

Nowy projekt Toyoty i NREL

Toyota przy współpracy z rządową agencją USA na przedmieściach Denver w Kolorado wybuduje wielkoskalowy wodorowy magazyn energii. Wykorzystane do tego zostaną ogniwa paliwowe Toyoty o mocy 1 MW. Montaż generatora wodorowego rozpoczął się latem 2022 roku, a cała instalacja zostanie oddana do użytku przed końcem roku.

 

Przedstawicielstwo Toyoty w Ameryce dołączyło do projektu Narodowego Laboratorium Energii Odnawialnej (NREL) Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych (DOE), którego celem będzie stworzenie i przetestowanie wodorowego magazynu energii o przemysłowej skali. System zdolny do magazynowania 600 kg wodoru będzie wykorzystywał generator na ogniwa paliwowe Toyoty o mocy 1 MW oraz elektrolizer wody o mocy 1,25 MW. Instalacja zostanie podłączona do sieci energetycznej, a jej oddanie do użytku nastąpi pod koniec 2022 roku. 

Wodorowy magazyn energii powstanie w NREL Flatirons Campus na przedmieściach Denver w Kolorado. Urządzenie Toyoty stanie się częścią systemu produkcji wodoru ze źródeł odnawialnych, jego magazynowania oraz produkcji energii, który obok generatora na wodór obejmuje elektrolizer wody PEM o mocy 1,25 MW i system magazynowania wodoru o pojemności 600 kg. Wodorowy generator łączy wiele modułów ogniw paliwowych Toyoty w większy system, zdolny do wytwarzania prądu stałego i przemiennego.

Nad rozwojem technologii wodorowych Toyota pracuje od ponad 25 lat. Od 8 lat japońska marka stosuje te rozwiązania w seryjnie produkowanych pojazdach na wodór oraz w innych urządzeniach, np. w stacjonarnych generatorach. Na potrzeby 1-megawatowego generatora prądu dla NREL Toyota opracowała zintegrowany system sterowania pracą modułów ogniw paliwowych, którego zadaniem jest zapewnienie jak największej wydajności i żywotności urządzenia. 

  • „Osiągnięcie neutralności klimatycznej wymaga od nas wszystkich poszukiwania nowych zastosowań dla bezemisyjnych technologii wodorowych, w tym ich integracji z innymi rozwiązaniami” – podkreślił Christopher Yang, wiceprezes Toyoty ds. technologii ogniw paliwowych i rozwoju biznesu. 

    „Zastosowanie naszych modułów FC w instalacjach tej skali pokazuje uniwersalność technologii ogniw paliwowych Toyoty, które mogą być stosowane w zestawach dowolnej wielkości – od samochodów osobowych po duże systemy przemysłowe” – kontynuował Christopher Yang.

Wartość projektu realizowanego przez Toyotę i NREL została oszacowana na 6,5 miliona dolarów. Częściowo jest on finansowany przez różne agencje Departamentu Energii. 

Po uruchomieniu prototypowego systemu naukowcy NREL będą go monitorować pod kątem utrzymania wydajności podczas dłuższej eksploatacji oraz sprawności działania po zintegrowaniu z innymi magazynami energii oraz z OZE. 

„Będziemy badać możliwości skalowania systemów ogniw paliwowych do stacjonarnego wytwarzania energii na dużą skalę, aby sprawdzić, jakie problemy mogą się pojawić w takich kwestiach jak wydajność, trwałość czy integracja systemu” – powiedział Daniel Leighton, szef projektu i pracownik naukowy NREL. 

„Nasz projekt stwarza też nowe możliwości testowania ogniw paliwowych Toyoty w megawatowej instalacji” – dodał Daniel Leighton.