Chodzeń Piaseczno - Toyota Reaserch Institute (TRI) a sztuczna inteligencja
  1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota Reaserch Institute wykorzystuje sztuczną inteligencję do projektowania samochodów elektrycznych
25 sierpnia 2023

Sztuczna inteligencja przyspieszy projektowanie samochodów elektrycznych

Wsparcie dla projektantów z Toyota Reaserch Institute (TRI)

Generative AI to nowa technologia, która będzie wspomaga projektantów z Toyota Reaserch Institute (TRI). Wykorzystując dane dostarczone przez inżynierów, oprogramowanie pozwoli przyspieszyć prace nad samochodami elektrycznymi kolejnej generacji.

Publicznie dostępne narzędzia sztucznej inteligencji projektanci od lat wykorzystywali do przetwarzania tekstu na obraz (Generative AI), zwłaszcza na bardzo wczesnym etapie tworzenia nowych pojazdów. Dzięki nowemu oprogramowaniu Toyoty w procesach projektowych zostaną uwzględnione również wytyczne od inżynierów, w tym m.in.:

  • optymalny opór powietrza, który przekłada się na zużycie paliwa,

  • wymiary płyty podłogowej, które mają bezpośredni wpływ na prowadzenie auta i jego bezpieczeństwo.

Avinash Balachandran, dyrektor działu Human Interactive Driving (HID) w TRI, którego zespół pracował nad tą technologią, tak podsumował jej działanie:

„Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji często służą jako inspiracja dla projektantów, ale nie radzą sobie ze złożonymi kwestiami inżynieryjnymi i bezpieczeństwem, a to ma kluczowe znaczenie w procesie projektowania samochodu. Ta technologia pozwala wykorzystać najsilniejsze strony naszego zespołu inżynierów z nieprawdopodobnymi możliwościami sztucznej inteligencji”.

Dzięki zastosowaniu nowego oprogramowania ograniczono m.in. liczbę iteracji potrzebnych do stworzenia designu zgodnego z wytycznymi inżynierów. Zespół naukowców z TRI w nowym algorytmie powiązał zasady teorii optymalizacji z generatywną sztuczną inteligencją opartą na przetwarzaniu tekstu na obraz. Dzięki temu projektant może napisać prompt, czyli precyzyjną komendę tekstową, by oprogramowanie do określonych cech pojazdu (np. elegancki, nowoczesny, SUV) dostosowało odpowiednie wskaźniki wydajności.

W pierwszej kolejności testy nowej technologii skupiły się na oporze aerodynamicznym. Stworzono wstępny szkic pojazdu w oparciu o dane od inżynierów (takie jak wymiary płyty podłogowej czy oczekiwany współczynnik oporu powietrza), uwzględniono kwestie bezpieczeństwa i ergonomii, a następnie poproszono narzędzie Generative AI o stworzenie kilku wariantów designu.

Nowe narzędzie pozwoli przyspieszyć projektowanie samochodów elektrycznych kolejnej generacji.