Chodzeń Piaseczno - Toyota stworzyła prototypowy autobus na ogniwa paliwowe
  1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Prototypowy autobus na ogniwa paliwowe
08-02-2023

Toyota stworzyła prototypowy mały autobus na ogniwa paliwowe

Nowy pojazd będzie testowany w sieci lokalnego transportu w Japonii
Toyota, CJPT i władze prefektury Fukuoka uruchomiły pierwszy wspólny program wykorzystania wodoru w lokalnym transporcie publicznym. W ramach 1,5-rocznego pilotażu nową 40-kilometrową linię autobusową będzie obsługiwał prototypowy 14-osobowy mały autobus na ogniwa paliwowe zbudowany na bazie Toyoty Coaster. 

Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) to spółka joint venture, która powstała z inicjatywy Toyoty w 2021 roku. Połączyła ona japońskie firmy motoryzacyjne dążące do rozwoju bezemisyjnego transportu w Japonii. 

W grudniu 2022 roku CJPT zawarła z prefekturą Fukuoka umowę na rozbudowę lokalnego transportu wodorowego. Pierwszym wspólnym projektem będzie pilotażowy program użytkowania małego autobusu elektrycznego zasilanego ogniwami paliwowymi w systemie szybkiego transportu autobusowego na linii Hikoboshi.

Prototypowy autobus na ogniwa paliwowe

Nowy prototypowy autobus FC został oparty na 20-miejscowej Toyocie Coaster i wyposażony w elektryczny napęd na wodorowe ogniwa paliwowe z Toyoty Mirai 2. generacji. Tak jak wszystkie pojazdy typu FCEV, jest bezemisyjny i przyjazny dla środowiska. Nie wymaga długotrwałego ładowania baterii, gdyż tankowanie wodoru zajmuje zaledwie kilka minut. Napęd FCEV opiera się na silniku elektrycznym zasilanym energią produkowaną na bieżąco w ogniwach paliwowych, w reakcji chemicznej wodoru i tlenu, której jedynym produktem ubocznym jest czysta woda.

Prototypowy autobus, który będzie kursował na 40-kilometrowym odcinku w prefekturach Fukuoka i Ōita, ma 6990 mm długości, 2100 mm szerokości i 2630 mm wysokości. Będzie oferował 14 miejsc siedzących dla kierowcy i pasażerów. 

Wstęp do seryjnej produkcji

Testy prototypowego autobusu rozpoczną się jesienią 2023 roku, a zakończą wiosną 2025 roku. Pojazd będzie kursował między stacjami kolejowymi Soeda i Hita, gdzie ulewne deszcze uszkodziły 40-kilometrowy odcinek linii kolejowej JR Hitahikosan. Operatorem linii autobusowej Hikoboshi będzie Kyushu Railway Company (JR Kyushu), partner pilotażu.

Na podstawie zebranych doświadczeń Toyota i CJPT planują zaprojektować seryjny autobus wodorowy nowej generacji.

Rozbudowa transportu wodorowego w Japonii

CJPT, czyli Commercial Japan Partnership Technologies Corporation, to spółka joint venture Toyoty, Isuzu, Suzuki i Daihatsu założona w kwietniu 2021 roku. Jej zadaniem jest popularyzacja w samochodach użytkowych najnowszych technologii z dziedziny elektryfikacji, automatyzacji prowadzenia, łączności i współdzielenia pojazdów. 

26 grudnia 2022 roku CJPT i prefektura Fukuoka zawarły umowę partnerską o rozbudowie transportu wodorowego w regionie. Umowa obejmuje wprowadzenie autobusów i ciężarówek na wodór do komunikacji publicznej i logistyki. Zakłada także zakup samochodów osobowych na ogniwa paliwowe do oficjalnych flot instytucji samorządowych.