Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l TNGA

Kolejna inwestycja w produkcję napędów hybrydowych w Polsce

2021-12-17

Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika o pojemności 1,5 l zaprojektowanego w oparciu o platformę TNGA. Silnik ten wraz z produkowaną w Wałbrzychu elektryczną przekładnią hybrydową będzie stanowił hybrydowy zespół napędowy Toyoty Yaris oraz Yaris Cross.

17 grudnia 2021 roku Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną silnika o pojemności 1,5 l zaprojektowanego w oparciu o platformę projektową TNGA (Toyota New Global Architecture). Wraz z elektryczną przekładnią hybrydową (produkowaną również w Wałbrzychu) będzie on stanowił napęd hybrydowy montowany w Toyocie Yaris i Yaris Cross.

Produkcja pierwszego komponentu hybrydowego – elektrycznej przekładni hybrydowej do silników o pojemności 1,8 litra – ruszyła we wrześniu 2018 roku. Od tego czasu Toyota w swoich zakładach w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach uruchomiła trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych, w tym produkcję silnika elektrycznego MG1 stanowiącego integralną część przekładni, oraz trzy linie silników TNGA.

Dodatkowo w przyszłym roku w Wałbrzychu planowana jest zmiana generacji przekładni hybrydowej, w tym start produkcji drugiego silnika elektrycznego pracującego w przekładni – MG2.

„Wraz z uruchomieniem tej linii oraz planowanym wprowadzeniem kolejnej generacji hybryd z lokalną produkcją obu silników elektrycznych MG1 i MG2 kończymy transformację naszej firmy z producenta silników konwencjonalnych w centrum napędów hybrydowych Toyoty. Napędy te stanowią obecnie prawie 70% produkcji obu zakładów i ich udział systematycznie rośnie” – zaznaczył Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.

Wszystkie te inwestycje wymagały zwiększenia zatrudnienia. W zakładzie w Wałbrzychu Toyota zatrudniła dodatkowo ponad 300 pracowników, w Jelczu-Laskowicach – ponad 600 osób. Obecnie całkowite zatrudnienie wynosi ponad 3300 pracowników.

Wzrósł również poziom inwestycji w obu zakładach – z 4 do ponad 6 miliardów złotych. Zwiększyły się też możliwości produkcyjne – o 76% (do 1,8 miliona podzespołów rocznie).

Dodatkowo w TMMP uruchomiono Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych. Celem tej jednostki jest przyspieszenie procesu testowania napędów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie.

Najnowsza inwestycja wymagała wybudowania w zakładzie Toyoty w Wałbrzychu całkowicie nowej hali produkcyjnej. Jej powierzchnia sięga 10 tysięcy metrów kwadratowych. Zainstalowano w niej ponad 300 maszyn i urządzeń stanowiących pięć nowych linii obróbczych oraz linię montażu, zaprojektowanych zgodnie z architekturą TNGA. Dodatkowo w hali Odlewni w fabryce w Jelczu-Laskowicach rozbudowane zostały linie odlewnicze.

Wszystkie wspomniane wyżej inwestycje TMMP stanowią kluczowy element strategii Toyota Motor Europe. Zakłada ona dalszą lokalizację w Europie produkcji elektrycznych napędów hybrydowych. Pozwoli to zrealizować założenia firmy polegające na sprzedaży 1,5 mln pojazdów rocznie do 2025 r. W planach Toyoty w 2025 roku 90% sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe: hybrydowe, hybrydowe typu plug-in oraz zeroemisyjne zasilane bateriami lub wodorem.

Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l
Technologia hybrydowa Toyoty

Hybrydy Toyoty korzystają z dwóch źródeł mocy – silnika benzynowego oraz silników elektrycznych MG1 i MG2 zamontowanych w elektrycznej przekładni hybrydowej.

MG1 to silnik elektryczny, czyli tzw. generator. Przy uruchamianiu silnika spalinowego pełni on rolę rozrusznika oraz wytwarza prąd do zasilania silnika MG2 i ładowania baterii.

Z kolei MG2 to główny silnik elektryczny, który napędza koła, wykorzystując prąd wytworzony przez MG1 oraz pochodzący z baterii. Odzyskuje on część energii kinetycznej w czasie hamowania oraz przy zwalnianiu, dzięki czemu napęd hybrydowy zużywa mniej paliwa w stosunku do silnika konwencjonalnego.

Technologia hybrydowa – zdaniem Toyoty – stanowi ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. Jest to najlepsze dostępne obecnie na rynku, ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu rozwiązanie.

Toyota ulokowała w Polsce pierwszy poza Azją ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Dostarcza on elektryczne przekładnie hybrydowe i współpracujące z nimi silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie.

Projekty związane z technologią hybrydową realizowane w polskich fabrykach
Podzespół Zakład produkcyjny Roczne zdolności produkcyjne (3 zmiany) Wielkość inwestycji [mln PLN] Start produkcji
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,8 l Wałbrzych 175 tys. 278 listopad 2018
Silnik 2,0 l TNGA Jelcz-Laskowice 312 tys. 370 wrzesień 2019
Silnik 1,5 l TNGA Jelcz-Laskowice 400 czerwiec 2020
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,5 l Wałbrzych 175 tys. 300 kwiecień 2021
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,5 l (druga linia produkcyjna) Wałbrzych 175 tys. 600 wrzesień 2021
Silnik 1,5 l TNGA (druga linia produkcyjna) Wałbrzych oraz Jelcz-Laskowice 155 tys. grudzień 2021
RAZEM 992 tys. 1,948 mld PLN
Architektura TNGA

TNGA, czyli Toyota New Global Architecture, to globalna architektura, w której projektowane są obecnie wszystkie nowe modele Toyoty. Platforma ta zakłada wspólne zasady konstruowania poszczególnych typów podwozi i nadwozi, a także układów napędowych do różnych modeli. Charakteryzuje się ona niżej położonym środkiem ciężkości oraz sztywniejszym nadwoziem. To z kolei przekłada się na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz większy komfort jazdy.

Od strony produkcyjnej TNGA oznacza:
• projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych, a co za tym idzie wyższą wydajność,
• modułową konstrukcję linii umożliwiającą produkowanie różnych typów podzespołów lub napędów na jednej linii produkcyjnej,
• lepszą ergonomię pracy i mniejszą uciążliwość dla środowiska.

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)

W Polsce są ulokowane dwa zakłady TMMP.

Zakład w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 l, 1,5 l oraz 1-litrowe i 1,5-litrowe silniki benzynowe, a także manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej obecne roczne możliwości produkcyjne sięgają 525 tysięcy elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 413 tysięcy silników oraz 633 tysięcy skrzyń biegów.

Fabryka w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA, a jego zdolności produkcyjne wynoszą 312 tysięcy jednostek napędowych rocznie.

Polskie zakłady zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz firmy Lotus, prowadzone przez spółki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.

Dowiedz się więcej

Fuji Motorsports Forest Fuji Motorsports Forest Nowe centrum sportów motorowych Nowa sportowa Toyota z linii GR Nowa sportowa Toyota z linii GR Światowa premiera Pierwszy model Aygo X trafił do właściciela Pierwszy model Aygo X trafił do właściciela Sprawdź szczegóły Adecco modernizuje swoją flotę Adecco modernizuje swoją flotę Stawia na hybrydowe Corolle Toyota Yaris Cross z tytułem World Urban Car 2022 Toyota Yaris Cross z tytułem World Urban Car 2022 Dowiedz się więcej GR Supra z manualną skrzynią biegów GR Supra z manualną skrzynią biegów Nowość od TOYOTA GAZOO Racing Corolla i RAV4 najpopularniejszymi autami Corolla i RAV4 najpopularniejszymi autami Zestawienie portalu focus2move.com Portom Lotniczym dostarczono 21 hybryd Portom Lotniczym dostarczono 21 hybryd Niskoemisyjna flota Toyoty Wodorowe autobusy H2.City Gold dla Barcelony Wodorowe autobusy H2.City Gold dla Barcelony Dowiedz się więcej PROACE CITY Electric PROACE CITY Electric Nowy furgon już dostępny w polskich salonach 20. rocznica uruchomienia produkcji 20. rocznica uruchomienia produkcji Toyota w Polsce Sportowa Toyota GR Corolla Sportowa Toyota GR Corolla Światowa premiera