Historyczne zwycięstwo Toyoty w wyścigu Le Mans 24h

Pierwsze i drugie miejsce dla załóg TS050 Hybrid

2018-06-18

Zespół TOYOTA GAZOO Racing odnotował pierwsze, historyczne zwycięstwo w słynnym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. W 86. wyścigu Le Mans 24h – 20. edycji, w której Toyota brała udział – załogi TS050 Hybrid wywalczyły pierwsze i drugie miejsce.

Zwyciężyła załoga TS050 Hybrid z numerem 8 w składzie: Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Fernando Alonso. Wystartowali oni z pole position i zakończyli wyścig po 388 okrążeniach na torze Circuit de La Sarthe.

/

Za kierownicą samochodu Toyoty z numerem 7 zasiadali Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López. Kilkakrotnie wysuwali się oni na prowadzenie, finiszowali jednak z wynikiem o 2 okrążenia słabszym od kolegów z zespołu, zajmując drugie miejsce. 24-godzinne zmagania kierowców obserwowało 256 900 kibiców. Rezultat obu samochodów wzmocnił pozycję Toyoty jako lidera w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych (WEC).

/

Toyota to drugi japoński producent, który odnotował zwycięstwo w Le Mans, z kolei Kazuki Nakajima został pierwszym japońskim kierowcą, który zajął w nim pierwsze miejsce za kierownicą japońskiego samochodu. Marka zadebiutowała w najbardziej znanym wyścigu długodystansowym na świecie w 1985 roku i od tamtej pory aż 6 razy stała na podium, w tym pięciokrotnie zajęła drugie miejsce (1992, 1994, 1999, 2013 i 2016).

Zwycięstwo w Le Mans 24h to wynik intensywnej pracy inżynierów TOYOTA GAZOO Racing. W ośrodkach rozwojowych w Higashi-Fuji i Kolonii nieustannie doskonalą oni technologię hybrydową prototypów TS050 Hybrid. Zwycięski samochód zużył w ten weekend o 35% mniej paliwa niż jego poprzednik w 2012 roku, kiedy Toyota powróciła do wyścigów długodystansowych.

/

W ciągu całego wyścigu samochody Toyoty zacięcie ze sobą rywalizowały, wielokrotnie zmieniając się się na prowadzenie. Samochód #8 został dwukrotnie ukarany, co wymagało od Fernando Alonso imponującego nocnego sprintu, aby w ciągu dnia rywalizować o zwycięstwo, kiedy wszyscy kierowcy jechali bardzo dobrze. W samochodzie #8 wyścig ukończył Kazuki Nakajima z przewagą dwóch okrążeń nad bliźniaczym autem #7. Samochód #3 zespołu Rebellion zajął trzecie miejsce, 12 okrążeń za liderem.

/

„Nareszcie wygraliśmy Le Mans 24h. To oczywiście krok do kolejnego wyzwania, dlatego chcę prosić o nieustanne kibicowanie naszemu zespołowi. Dziękuję kierowcom za świetną jazdę do końca. Uzyskali najdłuższy dystans w naszej 20-letniej historii startów w tym wyścigu. Jednocześnie bardzo się cieszę z kondycji naszych samochodów, które pokonały nawet 388 okrążeń, około 5300 km. Chcę też podziękować naszym fanom, którzy wspierali nas od wielu lat, partnerom i dostawcom części, którzy walczyli razem z nami, i oczywiście wszystkim członkom zespołu oraz współpracownikom” – powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.

„To zdecydowanie największe zwycięstwo w mojej karierze. Trudno mi to przyjąć do wiadomości, bo na ostatnich okrążeniach nie mogłem zapomnieć o tym, co się stało w 2016 roku. Kiedy w końcu przekroczyłem tę ostatnią linię, to było coś wyjątkowego. Gratuluję załodze samochodu #7, oni także wykonali świetną pracę” – podkreślił Sebastien Buemi z TS050 Hybrid #8.

„To było niesamowite. Wszyscy wiemy, jak ważny i prestiżowy jest wyścig w Le Mans w świecie motorsportu i jako zespół osiągnęliśmy wspaniały wynik. Każda chwila przypominała mi, jak trudny i długi jest to wyścig. Wszystko mogło się wydarzyć, więc staraliśmy się robić swoje i zachować spokój. Na szczęście wszystko poszło dobrze. Rywalizacja była zacięta, oba samochody Toyoty były bardzo blisko – po 23 godzinach różnica wynosiła do jednej minuty. Chcieliśmy zdobyć pierwsze i drugie miejsce i się udało, więc bardzo się cieszę” – dodał Fernando Alonso, kierowca TS050 Hybrid #8.

Toyota :: Historyczne zwyciestwo :: Le Mans 2018

Kolejny start zespołu TOYOTA GAZOO Racing zaplanowany został za 9 tygodni. 17–19 sierpnia zostanie rozegrany 6-godzinny wyścig na brytyjskim torze Silverstone. Będzie to trzecia runda mistrzostw FIA WEC.

Wyniki wyścigu Le Mans 24h
1 TOYOTA GAZOO Racing #8 388 okrążeń
2 TOYOTA GAZOO Racing #7 +2 okrążenia
3 Rebellion Racing #3 (Laurent/Beche/Menezes) +12 okrążeń
4 Rebellion Racing #1 (Lotterer/Jani/Senna) +13 okrążeń
5 G-Drive Racing #26 (Rusinov/Vergne/Pizzitola) +19 okrążeń
6 Signatech Alpine #36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) +21 okrążeń

Dowiedz się więcej

Toyota wyróżniona w konkursie Toyota wyróżniona w konkursie Lider Elektromobilności 2018 Czy warto kupić nowy samochód? Czy warto kupić nowy samochód? Sprawdź Diesel czy benzyna? Diesel czy benzyna? Co lepsze i szybsze? Samochody elektryczne Samochody elektryczne Toyota Stop Smog Go Hybrid Stop Smog Go Hybrid Kompendium wiedzy o walce ze smogiem Ile pali hybryda? Ile pali hybryda? Spalanie samochodów hybrydowych Toyota Bank BGŻ stawia na hybrydy Bank BGŻ stawia na hybrydy Flota rozszerzona o 30 Yarisów Hybrid Polskie napędy hybrydowe Toyoty Polskie napędy hybrydowe Toyoty Poznaj „Hybrydy made in Poland” Eco Rally 2018 Eco Rally 2018 Sprawdź rekordowe wyniki hybrydowej Toyoty Auris Ponad 40000 hybryd sprzedanych w Polsce Ponad 40000 hybryd sprzedanych w Polsce Toyota z kolejnym rekordem Toyota Camry zadebiutuje z napędem hybrydowym Toyota Camry zadebiutuje z napędem hybrydowym Sprawdź szczegóły Rośnie sprzedaż hybryd Toyoty Rośnie sprzedaż hybryd Toyoty Sprawdź dane sprzedażowe za I półrocze
Twoje ustawienia plików cookies

Na stronie Toyota Polska używamy technologii cookies w celach dostosowania naszych usług i oferty do Twoich potrzeb, w celu reklamy, analizy i statystyki. Informacje zapisane w cookies mogą zawierać dane osobowe. Jeśli wyrażasz na to zgodę, przejdź do strony i korzystaj z niej normalnie lub dowiedz się, w jaki sposób możesz zmienić swoje ustawienia.

OK